Het weefgetouw maakt een wonderschoon geluid

Maaike Gottschal

maaike gottschal weefgetouw.jpg

Uniek: weven maakt muziek

Samen met een pianist, zangdocent en programmeur werkt Maaike aan een project om haar geliefde weefgetouw een tweede functie als daadwerkelijk instrument te geven. “We geven elkaar les. Ik leer hen weven, zij leren mij zingen, pianospelen en programmeren. Als ik weef, klinkt het straks ritmisch nog meer als poëzie. Wist je dat patronen vroeger werden gezongen in plaats van afgemeten?”


Waarom is het leuk voor bezoekers om jouw werkruimte te zien?

“In mijn studio kun je het hele maakproces zien en dat is zeker een bezoek waard. Ik gebruik alleen de hoogste kwaliteit materialen, zoals lokaal geproduceerd vlas, en ik werk met natuurlijke verfstoffen. Dat voel je en dat zie je. Sinds 2013 geef ik ook masterclasses over handgemaakt textiel, over technieken zoals verven tot het creatie- en ontwerpproces.”

Zien bezoekers je tijdens Groot Rotterdams Atelier Weekend aan het werk?

“Laat ik dat maar doen! Iedereen kan rustig rondkijken terwijl ik gewoon mijn werk doe.”

Wat hoop je zelf uit het weekend te halen?

“Ik hoop eindelijk eens textiel of werk te verkopen. De eerste serie handgeweven textiel is dan net klaar en misschien de plaat die ik maakte met sopraan Lotte Bovi.”

Welke ander atelier/complex mogen bezoekers niet missen? Waarom?

“Kijk eens bij Theo Roode, ook een wever. Hij werkt heel anders, maar maakt prachtig handgeweven textiel in zijn atelier in het ateliergebouw Koningsveldestraat 14.”

Maaike Gottschal maakt textiel met een missie. Veel meer dan het alleen als kleding te dragen, hoopt Maaike dat we handgeweven textiel weer op handen gaan dragen.

In haar studio Textielfabrique weeft Maaike op een speciaal damast getouw. Het bijzondere proces kan je als bezoeker van Groot Rotterdams Atelier Weekend aanschouwen, want Maaike werkt gewoon door.

Vertel eens iets over je studio?

“Mijn studio is de plek waar inspiratie en productie samenkomen. Ik schets direct op het getouw, zodat ik tijdens het werk beslissingen kan maken. De belangrijke inzichten komen tijdens het weven. De handelingen, het denken, het ritme van het weefgetouw en het bijzondere geluid van het weven: alles draagt eraan bij.”

“Ik heb mijn studio heel precies ingericht en houd hem schoon en leeg. Het is de plek die mij het meest inspireert, net als mijn weefgetouw zelf. Het is niet zomaar een weefgetouw, maar een damast getouw. Je bestuurt het eigenlijk als een auto: je stapt in, zet je voeten op de pedalen en je handen aan het rieten weefschuit. De honderden metalen staafjes maken een wonderschoon geluid. Ik kom ervan in een cadans, erg verslavend!”

Wat typeert jouw werk? En jouw werkwijze?

“Ik werk extreem grondig en precies, zowel op het weefgetouw als in mijn onderzoek, de materiaalkeuze en de manier waarop ik mijn werk toon. Mijn studio is de meest directe manier om mijn textielwerk te ervaren. Je kunt hier voelen welke impact de ruimte, de getouwen en de geluiden op mijn werk hebben. Dat werk herbergt tien jaar onderzoek naar textieltechnieken wereldwijd. De weeftechniek is bijna dertigduizend jaar oud! Als ik achter het getouw zit dan voel ik me verbonden met die geschiedenis.”

“In mijn studio produceren we met de hand geverfd en geweven textiel, alleen unieke stuks. Ik wil mensen bewust maken van het hoge potentieel van textiel in onze cultuur. In het verleden was textiel een belangrijk medium om waarden, overtuigingen, prestige en comfort te communiceren. Daarnaast geloofde men dat textiel de boodschapper was tussen hemel en aarde. Ik geloof dat zelf ook een beetje.”

textielfabrique.nl

Textielfabrique, Gouwstraat 56c