ROOF-A
Westplein 9b, Rotterdam
roof-a.com

Tijdens Rotterdam Art Week
NOW+HERE van Frank van der Salm, In Elements van Sjoerd Knibbeler en previews van Hans Broek en Seet van Hout.

ROOF-A

Tentoonstellen, verbinden en ontwikkelen ROOF-A is zowel podium als trefpunt voor kunstenaars, fotografen, verzamelaars en liefhebbers. De ‘tentoonstellingstak’ ROOF-A Gallery richt zich op expositie en verbinding tussen alle spelers in de kunstwereld. ‘Ontwikkeltak’ ROOF-A Development is er voor artistieke projecten in opdracht en strategisch cultureel advies. Oprichter en conceptbedenker Lobke Broos: “De crossover tussen deze bedrijfsonderdelen is onderscheidend en van meerwaarde. Mensen van kunst laten genieten, kunstenaars ondersteunen en dit alles aan elkaar verbinden, dat zijn mijn belangrijkste drijfveren.”

Brutus-AI
Artist Impression van BRUTUS

BRUTUS
Keileweg 10-18, Rotterdam
brutus.nl

Tijdens Rotterdam Art Week
Onder de titel Obsessions presenteert Brutus tot 29 mei een tentoonstelling met nieuw werk van L.A. Raven, een expositie van nieuw talent Alexandra Phillips en een installatie van Atelier Van Lieshout.

BRUTUS
Artist Driven Playground

In het Rotterdamse M4H-gebied - op de plek waar kunstenaar Joep van Lieshout al decennia bouwt aan zijn kunstimperium - verrijst BRUTUS. Dit cultuurcentrum van 7000 m2 huisvest onder andere tentoonstellingsruimtes, een labyrint, plek voor workshops en educatie, ateliers, woonwerkplekken voor kunstenaars en een beeldentuin. Van Lieshout en projectontwikkelaar RED Company zijn de drijvende krachten achter het plan, waarin kunst en commercie hand in hand gaan.. Deze ‘artist driven playground’ stelt makers centraal én garandeert ze - ongeacht gentrificatie - een plek. Hier tonen kunstenaars hun werk en is het volledige oeuvre van Van Lieshout zelf te ervaren.

GAEAStudio DearFuture
Portret voor Dear Future van Amin Silva Lopes

GÆA Studio
Oostzeedijk 10, Rotterdam
gaeastudio.nl

Tijdens Rotterdam Art Week
In haar studio toont Zahra een preview van haar project Dear Future en is het gelijknamige fotoboek te bestellen. Op zaterdag 21 mei wordt in Poing Rotterdam tot vroeg in de ochtend gedanst voor en door de generatie van verandering.

GÆA Studio
‘Huiskamer’ voor fotografie en expositie

GÆA Studio is een Rotterdamse fotostudio, evenementenen expositieruimte in De Achtertuin aan de Kralingse Oostzeedijk. De lichte ruimte van 200 m2 met hoge plafonds is ideaal voor fotoshoots, vergaderingen en workshops, maar doet het ook goed als plek voor tentoonstellingen. Fotograaf Zahra Reijs opende de studio in 2019. “Ik vond het moeilijk om werk te maken dat niet volledig vanuit mezelf kwam. Door een studio voor creatieve producties te openen, kon ik de ruimte vinden om mijn eigen project en fotoboek Dear Future te ontwikkelen. Hierbij portretteer ik hedendaagse jongeren die volledig zichzelf durven zijn: de generatie van verandering.”

SalonSalon1-Pim Top
Sculptuur uit tentoonstelling Of(f) The Grid | Foto: Pim Top

Salon Salon
Goudsesingel 62, Rotterdam
salonsalon.art

Tijdens Rotterdam Art Week
Tentoonstelling Of(f) The Grid toont de werken van Bram Vanderbeke, Tim Mastik en Tim Reuser. Ze delen een passie voor materiaalonderzoek, tactiliteit, herhaling en rasters (grids).

Salon Salon

Grenzen tussen kunst en design vervagen Salon Salon is een expositieruimte voor kunst en design in Het Industriegebouw. Opgericht door Studio Beige (Masja van Deursen en Silvia Vergeer), biedt Salon Salon hedendaagse kunstenaars en ontwerpers een podium in de ruimte waar Studio Beige ook haar bureau runt. Aanvullend is er een programma van workshops, lezingen en evenementen. Masja: “In 2017 zijn we gestart met Salon Salon, vanuit een grote liefde voor kunst, ontwerp en architectuur. Als creatief bureau werken we veel samen met kunstenaars en creatieven. Voor hen wilden we iets doen, door ze een podium te bieden. Dus niet als galeriehouder met een vaste groep mensen, maar als een plek waar alles samenkomt en we de grenzen tussen autonome kunst en design oprekken.”

2022-01-18_ROBERT+VAN+OOSTEROM_0205

Baanhof
Baan 159, Rotterdam
baanhof.com

Baanhof
Elektrische kunst

Baanhof is de nieuwe naam voor het oude electriciteitsgebouw ‘Onderstation Baan’ uit 1949 in hartje Rotterdam. Vanuit hier stuurde men vroeger de tram en metro aan. Na decennia leegstand en verval ging Robert van Oosterom de uitdaging aan hier een nieuwe locatie voor ontvangsten en presentaties te huisvesten. En dat is gelukt. Na Fenixhouse in de Fenixloods op Katendrecht, die nu wordt omgebouwd tot een museum, wordt Baanhof de plek voor evenementen voor, naar eigen zeggen, ‘monumental people’. Baanhof is een initiatief van Studio Robert van Oosterom.

huis van de fotografie portrait

Huis van de Fotografie
Westersingel 101, Rotterdam
huisvandefotografierotterdam.nl

Tijdens Rotterdam Art Week
Fototentoonstelling As the world turns, met werk van ruim twintig internationale fotografen en kunstenaars zoals Annabel Oosteweeghel, Dale Grant, Joran van Soest, Sevilay Maria, Janita Sassen, Willem van den Hoed en Kimberly Dias.

Huis van de Fotografie
Ontmoetingsplek voor makers en liefhebbers van fotografie

Huis van de Fotografie opereert op het snijvlak van de academische, museale en galeriewereld, met lezingen, presentaties, workshops, kortdurende exposities, artistin- residencies, tijdelijke werkplekken én een heuse fotoboekenbibliotheek. Maar het allerbelangrijkste volgens oprichters Helma Vlemmings, Annet Schipper en Vivian Ammerlaan is de ontmoeting. Helma Vlemmings: “Wij misten een plek waar fotografen zelf de regie hebben over programmering en expositie, waar niet de voorkeuren of belangen van anderen domineren. De vrijheid die we hier hebben, zorgt voor een enorme diversiteit. En dat ook nog eens op een geweldig mooie plek aan de Westersingel!”