Crowdfundingplatform voordekunst
Taboe rondom de geefvraag opheffen
Voordekunst is een online crowdfundingplatform voor projecten uit de creatieve industrie. Sinds haar oprichting in 2010 is voordekunst uitgegroeid tot het meest bekende platform voor makers om, zoals voordekunst haar bestaan zelf rechtvaardigt, de altijd lastige ‘geefvraag’ te stellen en maker en publiek samen te brengen. In gesprek met directeur Kristel Casander en twee succesvolle projecten, Oh Sophia en Operator.
Hoe ben je bij voordekunst terecht gekomen?
In 2012 begon ik als stagiair bij voordekunst, dat in 2010 is opgericht door Roy Cremers. Die stage liep een beetje uit de hand; ik mocht aanblijven. Toen Roy in 2020 stopte als directeur, werd ik gevraagd hem op te volgen. Dat was even wennen midden in coronatijd, maar de lastige positie waarin de cultuursector zich sinds de crisis in bevindt, laat ook weer zien hoe waardevol ons werk is.
Waarom is voordekunst zo waardevol?
Ik denk dat onze waarde ligt in de intensieve begeleiding, in onze menselijkheid en laagdrempeligheid. We zijn een open platform, dus allerlei type makers en projecten kunnen zich aanmelden voor een campagne.
Wat voor soort projecten doen jullie vooral?
We doen echt alles, van beeldende kunst tot albums en van restauraties tot publicaties. Alles kan, als het doel maar concreet is. We vragen ons per project af; is het logisch dat jij als maker op een site komt die voordekunst heet?
Wat is de impact van voordekunst?
Hopelijk laten wij zien hoe belangrijk het contact is tussen maker en publiek. Een achterban die jou financieel wil ondersteunen is zo belangrijk. Maar naast het financiële aspect laten we makers zien dat ze gewaardeerd worden. En aan de andere kant; donateurs laten via ons zien dat Nederland kunst en cultuur wel degelijk belangrijk vindt. Zo is er in elf jaar tijd zo’n 36 à 37 miljoen euro gedoneerd, wat neerkomt op een gemiddelde donatie van 65 euro. Dat is echt een heel hoog bedrag, supertof! Ook haalt 92% van de campagnes op voordekunst het streefbedrag. Daar zijn we erg trots op.
Wat is het grote doel van voordekunst?
Het taboe rondom de geefvraag opheffen. Nederland is echt een geefland, we geven graag! Maar toch durven veel kunstenaars niet te vragen om donaties. En dat is zonde!
‘Oh Sophia’, een project van kunstenaarsduo Monkidoe (Robert Rost en Lennaert Koorman) is een voorbeeld van een succesverhaal dat voordekunst in 2021 faciliteerde. Monkidoe schilderde portretten van kinderen uit het Sophia Kinderziekenhuis op het paviljoen naast boekhandel Donner in Rotterdam.
Waarom wilden jullie een ode brengen aan het Sophia Kinderziekenhuis?
Het idee is een paar jaar geleden ontstaan, omdat wij beiden een persoonlijke band met het ziekenhuis hebben. Wij zijn zo trots op de mensen die daar werken, en op al die kinderen die er liggen, dat we het gevoel hadden: daar moeten we iets mee.
Hoe ging het proces in z’n werk?
Het was geweldig; de kids die we portretteerden kwamen geregeld langs, hebben ons zelfs geholpen met schilderen. Via voordekunst hebben er wel tweehonderd mensen gedoneerd, we hadden ons streefbedrag binnen de kortste keren opgehaald.
Waarom besloten jullie bij voordekunst een campagne op te zetten?
Robert kende het al, we gingen daar neuzen, het voelde meteen goed. Heel professioneel en fijn contact. Voor ons was het stellen van die geefvraag wel even wennen, we hadden daarvoor altijd alles zelf gefinancierd. Maar voordekunst heeft ons zo goed geholpen, echt hartverwarmend. Ook een goeie naam hè, voordekunst.
Rotterdams online radiostation Operator laat zien dat voordekunst van vele culturele markten thuis is. In 2018 besloot het team van Operator voordekunst te benaderen. DJ Jeff Solo, één van de vijf oprichters van Operator, vertelt hoe dat proces verliep.
Waarom klopten jullie aan bij voordekunst?
De grootste reden was om de continuïteit van het station te waarborgen. Aan het begin deden we alles met eigen middelen, eigen apparatuur. Ook hadden we nog geen mobiele set-up, dus op locatie werken was moeilijk. Voordekunst was daarin een prachtige uitkomst.
De campagne bleek een goede graadmeter; wat voor draagvlak is er nou echt?
De erkenning voor ons werk, die uit al die donaties sprak, is heel mooi. De tegenprestaties voor een donatie (die verplicht zijn bij een campagne van voordekunst, red.) die we aanboden waren een mooie afspiegeling van onze impact op de community. Zo hadden we vouchers van lokale platenzaken tot tickets voor verschillende clubnachten en schoenen van Patta.
In de samenwerking met voordekunst hebben we onszelf goed kunnen definiëren. Tijdens de campagne zijn we supergoed geholpen, maar ook erna. Mede daardoor zijn we gaan groeien en staan we waar we nu staan: een volwaardig cultureel platform dat sinds dit jaar in het cultuurplan van de Gemeente Rotterdam wordt meegenomen.