Elk kunstwerk verdient evenveel aandacht

Gabija Seiliute over haar werk als junior curator voor Prospects

ARTROTTERDAMOPENING_ALGEMEEN2_FEB2019_Fotograaf_Almicheal_Fraay-32-1024x683
Prospects 2019 | Foto: Almicheal Fraay

Jaarlijks organiseert het Mondriaan Fonds de tentoonstelling Prospects tijdens Art Rotterdam. Naast een financiële bijdrage biedt het fonds veelbelovende, startende kunstenaars zo ook een podium. Waardevolle zichtbaarheid op dit punt van hun carrière, vindt Gabija - Gabi - Seiliute. Ze ondersteunt curator Johan Gustavsson bij de organisatie van de tiende editie en geeft een kijkje in haar werkzaamheden.

Gabi_portrait

Dit jaar is de tentoonstelling groter dan ooit, met maar liefst 88 kunstenaars die hun werken tonen. Het is fijn om nog meer kunstenaars juist nu, na twee jaar pandemie, een podium te bieden, vindt Gabi. “Sinds vorig jaar ben ik betrokken bij Prospects, als assistent van Johan. Onze rol is iets anders dan je misschien verwacht van een curator in de traditionele zin van het woord, de selectie is immers al bepaald door het Mondriaan Fonds.” Als junior curator van Prospects is Gabi’s taak nauwer verwant aan de letterlijke betekenis van het woord: het Latijnse ‘curare’ betekent ‘zorgen voor’. “Dat is precies wat wij doen. Wij hebben hier geen scheppende functie, maar zijn facilitator van de ervaring. De kunstenaar en bezoeker staan in ons werk centraal.” Zorgen en borgen, dat is wat Gabi doet, want met veel kunstenaars bouwt ze een band op. “We volgen ze vanaf de start, ontmoeten ze allemaal persoonlijk, luisteren naar hun voorstel en adviseren. Tijdens de productiefase houden we met iedereen contact. Tegelijkertijd werken we nauw samen met de rest van het team: het productieteam van Art Rotterdam, het bouwteam, de tentoonstellingsontwerpers en natuurlijk het Mondriaan Fonds.”

Voor Johan en Gabi is het de grootste uitdaging om elke kunstenaar een zo sterk mogelijke presentatie te geven. Wordt dat geen gevecht om de vierkante meters? “Nee, maar het is zeker een complexe puzzel. We hebben veel geluk met het gebouw, de prachtige Van Nellefabriek. Bij de inrichting van de tentoonstelling kijken we niet alleen naar de juiste plek voor elk kunstwerk, maar ook naar de bezoekerservaring. Hoe kunnen we bezoekers optimaal door de ruimte leiden? Hoe houden we de interesse vast? Voor welke interessante onderlinge relaties tussen kunstwerken kunnen we zorgen? Hoe maken we een speels geheel? Het vloerplan is complex, want het moet conceptueel, ruimtelijk en visueel kloppen. We willen bijvoorbeeld zeker weten dat een installatie met geluid niet botst met naburige kunstwerken.” Elk kunstwerk staat sterk op zichzelf en is onderdeel van een even sterk geheel.

3.Ana Oosting. Fotograaf Pieter Kers. Titel_tomopteris micans
Kunstenaar Ana Oosting toont een lange, kinetische sculptuur die langzaam beweegt, als een soort golf. Gabi: “We zochten een plek waar dit werk goed op zichzelf kon staan en kozen daarvoor, samen met Ana, de hal, grenzend aan de centrale tentoonstellingsruimte. Daar hangt deze sculptuur boven de hoofden van de bezoekers. Het past hier perfect!” | Foto: Pieter Kers

Interpretatie is ook creatie

Elk kunstwerk verdient evenveel aandacht tijdens Prospects, dus het is belangrijk om persoonlijke voorkeuren thuis te laten, zegt Gabi. Al springen sommige werken eruit vanwege bijvoorbeeld hun relevantie in relatie tot de actualiteit. Een voorbeeld is het videokunstwerk van Ghita Skali. “Haar uitgangspunt is de jaren negentig-show van het Franse humoristische trio Les Inconnus, dat migranten als buitenaardse wezens in Frankrijk portretteert. Skali ondermijnt deze dynamiek door Europeanen te portretteren die massaal naar het zuidelijk halfrond trekken, op zoek naar werk.” Kunst kan een krachtig instrument zijn om een dialoog op gang te brengen of, in dit geval, gedachten aan te wakkeren over iemands maatschappelijke, raciale en economische perspectief, vindt Gabi. “Natuurlijk is niet elk werk gemakkelijk onder één overkoepelend thema te plaatsen. Hoewel het verleidelijk kan zijn om kunstwerken op die wijze te ontleden of classificeren, hangt de betekenis af van de kijkerservaring. Dat vind ik mooi om te zien tijdens Prospects: toeschouwers geven met hun interpretatie zelf betekenis aan de kunstwerken en worden zo, in zekere zin, co-auteur.”

Art Rotterdam

19 t/m 22 mei

Van Nellefabriek
Van Nelleweg 1, Rotterdam

Tickets alleen online verkrijgbaar / € 22,50 per ticket
artrotterdam.com