Sculpture Park nieuw op Art Rotterdam
12 grote werken vormen beeldenpark
De kunstbeurs Art Rotterdam (9-12 februari) krijgt dit jaar voor het eerst een speciaal ingericht beeldenpark. Twaalf grote werken komen van kunstenaars die vertegenwoordigd worden door deelnemende galeries. Hiermee verbindt Art Rotterdam de rijke Rotterdamse traditie van kunst in de openbare ruimte. Tom Postma is verantwoordelijk voor de inrichting. Hij vindt het Sculpture Park een verrijking van Art Rotterdam.
Tekst: Sander Grip
“Art Rotterdam is uitgegroeid tot de belangrijkste beurs voor hedendaagse kunst in ons land. Feitelijk is het een verzameling van negentig internationale galeries op een architectonisch bijzondere plek: de Van Nellefabriek, een UNESCO World Heritage. Tussen de stands komt dit jaar iets nieuw. Een beetje lucht tussen de vaak volle beursstands. Sculpture Park is een verkoopexpositie van grootschalige kunstwerken. De deelnemende galeries stelden objecten voor waaruit een selectie is gemaakt. Beelden voor binnen en voor buiten. Hiermee ontstaat een andere beleving op de beurs. Art Rotterdam is als een stad met winkels, restaurants en pleinen. Voor zo’n stad moet je aan city planning doen. Elke gerenommeerde stad heeft ook een stadspark en dat heeft Art Rotterdam nu dus ook. En dit park vormt het rustpunt in de drukte van die tijdelijke kunststad.”
Contrast
“Ik was een van de curatoren voor dit park. Niet inhoudelijk; het is niet mijn taak te bepalen of het al dan niet goede kunst is. Als inhoudelijk is bepaald welke beelden er komen, zorgen wij ervoor dat deze beelden tot hun recht komen op de plek waar we ze neerzetten. Hoe is de onderlinge verhouding? Komen ze goed tot hun recht? Is het een mooi en prettig landschap om doorheen te lopen? Daar let ik op. De kracht van deze beelden is hun formaat. Het is een contrast met de kleinschaliger kunstwerken die de galeries tentoonstellen. Het geeft een mooie tegenstelling, een mooi ritme dat je ineens die grote beelden tegenkomt. Zo geeft het park dynamiek aan Art Rotterdam.”
Informele relatie
“Het ontwerp voor Sculpture Park hebben wij pas definitief gemaakt na de selectie van de werken. Zo werk ik graag, want dan kunnen we ervoor zorgen dat de beelden een landschappelijk geheel vormen, een geheel dat een relatie aangaat met de directe omgeving. Voor mij gaat het bijvoorbeeld over de zichtlijnen vanuit de expositiegangen, hoe je naar het park toe loopt. Het park zelf is een open ruimte waar je op je gemak kunt zitten, uitrusten. Er is een informele relatie tussen de kunstwerken en het publiek. Anders dan in de galeries, ga je in een stadspark ook weleens op een sokkel van een beeld zitten, dus dat kan hier ook.”
Kracht en durf
“De beelden in het park zijn een toevoeging op het aanbod van kunst op Art Rotterdam. Het geeft een ander inzicht, een bredere blik op kunst. En ook deze beelden zijn te koop, het is bedoeld als een verruiming van het aanbod. Vergis je niet, er is zeker belangstelling voor. Collectioneurs bouwen soms zelfs hun huis rond de objecten die ze kopen.
Ik situeer ook monumentale sculpturen op andere internationale gerenommeerde beurzen zoals Art Basel. Ik denk dat het een goede keuze is dit eveneens in Rotterdam te doen. Je stelt je breed op als beurs en geeft een extra verdieping aan je aanbod. Dat getuigt van kracht en durf.”
Tijdens de eerste editie van Sculpture Park is werk te zien van: Atelier van Lieshout (Ron Mandos), Caroline Coolen (NL=US), Delphine Courtillot (Dudokdegroot) Niels van Bunningen (Singular-Art), Leendert van Accoleyen (Pizza Gallery), Esther Kokmeijer (Gallery Vriend van Bavink), Norman Dilworth (Bacqueville), Krijn-de-Koning (Slewe), Hadrien Gerenton (m.simons), Indrikis Gelzis (Tatjana Pieters), Lara Almarcegui (Ellen de Bruijne) en Jan Eric Visser (Bradwolff&Partners).
Tom Postma
Al sinds 1998 bouwt Tom Postma aan een internationale reputatie met ontwerpen voor o.a. Rijksmuseum, Prada Foundation, Kunsthal Rotterdam, Scheepvaartmuseum en grote kunstbeurzen als TEFAF, Art Basel en PAN Amsterdam.