Rotterdamse kunstwereld weerspiegelt diversiteit van de stad

Piet de Jonge

Vanwege corona verdwenen in 2020 de tentoonstellingsmogelijkheden één voor één. Daarmee groeide juist de behoefte aan het maken, kijken en exposeren van kunst. Het idee voor Groot Rotterdams Atelier Weekend was zo logisch als kunst zou moeten zijn. Het biedt, in tijden van afzondering, een veilige manier van verbinding tussen kunstenaars en kunstliefhebbers. Directeur Piet de Jonge vertelt over het ontstaan en de meerwaarde van dit grootse Rotterdamse evenement.

piet de jonge foto Naomi van Kleef.JPG

Net als iedereen ontwikkelde ook kunst zich in coronatijd in een bubbel. Maar wat als die bubbels zich verenigen tot een warm en bruisend bubbelbad? Het Groot Rotterdams Atelier Weekend ís dat bad waarin je je kunt onderdompelen op 25 en 26 september. “Op het idee werd direct enthousiast gereageerd door alle kunstenaars die ik erover sprak. Het moest er komen! We wilden het voor een breed publiek toegankelijk maken.” Een groot voordeel: in elke buurt is wel een atelier(complex) aanwezig, wat een bezoek voor veel Rotterdammers laagdrempelig maakt. “Eigenlijk kan iedereen bij hem of haar in de buurt wel een open atelier vinden waar ze binnen kunnen lopen.”

piet de jonge portret foto Naomi van Kleef.JPG

Ode aan het atelier

Met het Groot Rotterdams Atelier Weekend brengt De Jonge een ode aan het Rotterdamse atelier waar hij zo van houdt. Die liefde ontstond en groeide in de jaren tachtig en negentig. “De Rotterdamse kunstwereld groeide en bloeide. Er waren toen een paar heel grote ateliercomplexen, waaronder B.a.d. en Kunst & Complex, waar vooraanstaande kunstenaars werkten. Rotterdam stond internationaal bekend om de vele mogelijkheden en gastateliers. Hier kon je destijds eenvoudig een atelier krijgen voor drie maanden. Dat is nu helaas anders.” Des te belangrijker zijn de complexen die er wél zijn. Dit jaar ligt de focus op de ateliercomplexen en creatieve verzamelgebouwen die zo typisch zijn voor de Maasstad. Hier zijn bovendien bezoekersstromen makkelijker te leiden. “Voor individuele kunstenaars is er voldoende mogelijkheid om te exposeren bij een ander complex, zodat ze toch vertegenwoordigd zijn. Maar liefst 58 locaties en ruim 450 kunstenaars nemen dit jaar deel aan het evenement.” Heeft hij een lieveling? “Oei, moeilijk! Ik was dit jaar erg verrast door het IJzerblok op het Coolhaveneiland. Het is ontzettend groot en bomvol pas afgestudeerden van de Willem de Kooning Academie. Er werken tussen de 50 en 70 kunstenaars, het is groots en er hangt een enorm dynamische vibe. Ik kende het nog niet, terwijl ik er toch in de buurt woon.” En precies daarom ga je 25 en 26 september op ontdekkingstocht.

grootrotterdamsatelierweekend.nl

Piet de Jonge werkte als conservator bij het Van Abbemuseum, Museum Boijmans Van Beuningen en het Kröller-Müller en organiseerde diverse kunstfestivals. Sinds 2020 is hij initiator en directeur van het Groot Rotterdams Atelier Weekend. De Jonge: “Het maken van een tentoonstelling draait om de kunst van het weglaten. Hier is dat andersom, we willen de diversiteit en veelzijdigheid van de Rotterdamse kunstwereld tonen. Dat maakt het juist ook interessant voor mensen van buiten de stad.”

Naomi van Kleef.jpg

Naomi van Kleef fotografeerde Piet de Jonge bij het IJzerblok, waar ze zelf sinds 2020 haar werkruimte heeft. “Op de academie is er een gebrek aan vaste werkplekken. Ik kwam hier in de beginfase van het pand, inmiddels zijn we een community aan het opbouwen. Rust, ruimte en veel licht maken dit voor mij de ideale werkplek.” Naomi studeert Culturele analyse (Erasmus University College) en Fotografie (Willem de Kooning) in Rotterdam. “Ik ben geen klassiek fotograaf en bevind me tussen meerdere disciplines. Ik verzamel veel, zit vaak in archieven, schrijf essays of gedichten. Wanneer het komt tot fotografie, werk ik voornamelijk analoog. Het liefst documenteer ik mensen en bouw ik werelden, het narratieve aspect van de foto intrigeert me.” @naomikleeft