Architectuur als lens op de wereld

Drie filmtips voor AFFR van Cristina Ampatzidou

Je hoeft zeker geen architect te zijn om het naar je zin te hebben op Architecture Film Festival Rotterdam. Vanuit verschillende invalshoeken wordt de samenhang tussen films, de stedelijke omgeving en architectuur op dit festival verkend. Met een veelzijdig filmprogramma met inleidingen, gesprekken met filmmakers en een VR-Lounge voor het virtual reality-programma.

cristina Ampatzidou crop
Cristina Ampatzidou zit sinds 2012 in de redactie van AFFR | Foto: Vera Cornel
Fellini e il set

Voor cinefielen: Fellinopolis

Film is een medium dat je met een andere of nieuwe blik naar je eigen leefomgeving kan laten kijken, vertelt Cristina. Dat merk je goed in de documentaire Fellinopolis: “Film en architectuur scheppen beiden op hun eigen manier een nieuwe wereld. Fellini werkte met zijn in de legendarische Cinecittà studio’s in Rome. Ze ontwierpen en bouwden daar fantastische decors. Deze film viert dat decorontwerp en de special effects die onderdeel waren van Fellini’s visie.” De documentaire van regisseur Silvia Giulietti bevat nooit eerder getoond beeldmateriaal en laat het maakproces zien van Fellini’s beroemde films Casanova, City of Women, And the Ship Goes On en Ginger and Fred. Filmjournalist Kevin Toma zorgt voor de inleiding bij deze film, hij zal een en ander vertellen over Fellini en de manier waarop hij de sets gebruikte in zijn films.

GoodLife_still4

Voor maatschappelijk geëngageerden: Good Life

De makers van deze documentaire volgen een groep mensen die in een op ondernemerschap gericht samenleefproject in Zweden wonen. In de ‘Tech Farm’ bestaan geen grenzen tussen werk en privé en de jonge bewoners werken iedere minuut van de dag aan hun eigen succes. Cristina: “Deze mensen plaatsen zichzelf volledig in de ideologie van start-up cultuur, op een manier die bijna onmogelijk vol te houden is. Het gaat zo ver dat je al kijkende steeds afvraagt: is dit nu echt? Maar dat is het dus, schokkend genoeg.” De documentaire is kritisch maar genuanceerd en legt bloot hoe het kapitalisme met al onze levens verweven is. Filmmakers Marta Dauliute en Viktorija Šiaulyte zijn bij de vertoning aanwezig om te vertellen hoe het de jonge ondernemers verging ná de filmopnames.

TheAutomat_Courtesy Of UC BerkeleyAndPhotographer-Hikaru Iwasaki-1944

Voor foodies:The Automat

Bijna een eeuw geleden begon restaurantketen Horn & Hardart in vestigingen in Philadelphia en New York al het eten dat ze bereidden uit automatieken te serveren. Deze vermakelijke film van makers Lisa Hurwitz en Michael Levine is nostalgisch over een verdwenen fenomeen (de laatste sloot in 1991), maar laat ook zien welke culturele betekenis de restaurants hadden. Er werd eten van een goede kwaliteit geserveerd, maar omdat er op het personeel bezuinigd werd, heel betaalbaar. Het zorgde ervoor dat alle sociale rangen en standen er samenkwamen. Cristina: “We vonden het een goed idee om deze film in Nederland te laten zien, omdat we hier het fenomeen van de tamelijk unieke automatiek kennen.” De film werd in de VS al goed ontvangen en je ziet onder andere Mel Brooks, Ruth Bader Ginsburg en Colin Powell herinneringen ophalen. Culinair journalist Hiske Versprille (o.a. Volkskrant) verzorgt tijdens AFFR een inleiding bij de filmvertoning.

Architectuur Filmfestival Rotterdam

5 - 9 oktober 2022

LantarenVenster Rotterdam

affr.nl